Cikkek

Tanárképzés | Szótárak

Extrák
Nyomtatható verzió

Napló az MTA-JSPS Marsi meteoritek vizsgálata című pályázat 2007 évi júniusi tanulmányútjáról Japánban

Napló az MTA-JSPS Marsi meteoritek vizsgálata című pályázat 2008 évi júl-aug.-i tanulmányútjáról Japánban

2008, július 26-án reggel 8-kor érkezünk meg Nagoya repülőterére. Átszállással megyünk a shinkanzen állomásra, ahonnan az expresszel utazunk Okayamáig. Dél felé érünk oda és találkozunk Okumura sannal, majd Ninagawa professzorral. Egy ideig várakozunk, majd úgy 4 óra tájban néhányan autón Ninagawa professzorral, néhányan pedig vonattal, Okumura sannal jutunk el Matsue állomásig, ahol a vasút mellett van a szállodánk. Este 7 tájban bejelentkezünk és elfoglaljuk szálláshelyeinket. Ez után egy rövid esti sétával megnézzük a holnapi konferencia színhelyét.

Július 27. Reggel 9-kor bejelentkezünk az Antarktiszi meteoritek workshopra. Megkeresem Kojima professzort, és visszaadom a kölcsön kapott antarktiszi vékonycsiszolat készletet. Föltesszük a posztereket és megkezdődik a NIPR workshop második napja. Előbb előadásokat hallgatunk, ez után kerülnek sorra a poszterek. Ezeken beszélgetések esnek a japán kollégákkal, Kojima professzorral, Takeda és Ikeda professzorokkal, Yamaguchi és Mikouchi sannal. Délután két plenáris előadás hangzik el. Az egyiket A Kaguya japán holdszonda kutatásvezetője, Dr. Kato tartja, a másikat Dr. Zolensky a NASA Johnson Űrközpontjából a Stardust űrszonda és az arról származó IDP-k kutatási eredményeiről.

Július 28. Reggel regisztrálunk a 71. Meteoritical Society konferenciára. A nap folyamán előadásokat hallgatunk, Kollégákkal tartunk megbeszéléseket. Este a Matsue várkastélyhoz sétálunk el.

Július 29. A 71. Meteoritical Society konferencia előadásain veszünk részt. Este poszter szekción mutatjuk be a munkáinkat.

Július 30. A 71. Meteoritical Society konferencia résztvevői közös kiránduláson vesznek részt. Előbb a Adachi kerteket és múzeumot tekintjük meg. Ez a park nyerte el már több éve a Japán Kertek című amerikai folyóirat első díját. Csodaszépen változatosan van kombinálva a képekből összeállított kiállítás és a kertek látványa, pihenők. Délben autóbuszon átmegyünk Izumóba. Előbb az ősi szentélyt keressük föl, majd az egy éve megnyílt múzeumát. Nagyszerű történelmi utazáson vehetünk így részt. 2000-ben végzett ásatásokon föltárták az ősi Izumo szentély cölöpkötegeit. Ezek és a régi leírások alapján rekonstruálták az egykori szentélyt, ami Japán legmagasabb épülete volt, egy 50 méter magasban lévő épület, ahova 110 méteres lépcső vitt föl, mint egy zikkuratba. Sok más régészeti leletet is látunk. Legérdekesebb egy 600 körül eltemetett koreai hun lovas, akinek lovas-fölszerelése a jól ismert sztyeppei felszerelés volt. Este A virágok és madarak parkjában van a konferencia bankett. A fölfüggesztett virágok erdeje alatt vannak az asztalok. Egészen varázslatos környezetben vacsorázik a társaság, majd egy doboló bemutató következik. 12-15 dobos fiatal ad dobhangversenyt, ami szintén különleges látni és hallgatni való.

Július 31. Csütörtök. Ezen a napon folytatódik a 71. Meteoritical Society konferencia. Az előadások után a városban teszünk egy körutat ismét. Igen nagy a meleg, 35 celziusz fok és nagy a levegő páratartalma is. 60-70 százalék.

Augusztus 1. MTA-JSPS csoportunk tanulmányútra indul a Mt. Daisenre. Ninagawa és Bérczi pedig autón jár be néhány környékbeli érdekes helyet.

Augusztus 2. Az MTA-JSPS csoport visszaindul Okayámába. A déli órákban érkezünk ide. Elfoglaljuk szálláshelyeinket. Este besétálunk a városba, mert ilyenkor rendezik meg a nyári tűzijátékot. 11 óra tájban érkezünk vissza.

Augusztus 3. Pihenőnap. Mosunk. Délután a városban, majd a környéken teszünk sétát.

Augusztus 4. Az MTA-JSPS csoport megkezdi programjait az Okayámai Tudományegyetemen. Délelőtt adminisztratív ügyeket intézünk. Délután a tudományos programban veszünk részt.

Augusztus 5. Az MTA-JSPS csoport munkái. Hargitai Henrik az Itokawa kisbolygó térképen dolgozik. A csoport más tagjai a nanogyémántok CL. mérésének előkészítésében vesznek részt.

Augusztus 6. Az MTA-JSPS csoport az egyetemi munkák keretében a CL mérést végzi a nanogyémántokon. Este készülődés a hazaindulásra. ABC csomagküldés Nagoyába.

Augusztus 7. Az MTA-JSPS busszal Kyotóba utazik, délután elfoglalja a szálláshelyét. Könnyű ebéd után a város nevezetességeivel ismerkedünk. A legősibb szentélyhez, a Kamigamo dzsindzsához látogatunk el. A szentély egykor a szomszédos Ko'yama hegyen, vagyis Istenhegyen volt, egy kőoltár és onnan hozták le 600 táján és építették meg itt a városi síkságon. Évente lovasbemutatót tartanak és nagy fölvonulást május 15-én. Szeptemberben pedig birkózóversenyt fiatalok számára. Este látogatunk a Kyoto Toronyba.

Augusztus 8. Kiotóban a Nemzeti Múzeumba látogatunk először. Régészeti leleteik itt is gazdagon mutatják be az elmúlt évezredeket. Dél felé az Aranyszentélybe utazunk el, hosszabb buszozással. Délután szabad a program, s van, aki a Shimogamo dzsindzsát, s van aki az ezer kapus szentélyt látogatja meg. Délután vonatra ülünk és Kumatoriba utazunk, az esti szálláshelyre, a Kiotói Egyetem laboratóriumába. Este a pekingi olimpia megnyitóját nézzük meg televízión.

Augusztus 9. Az MTA-JSPS csoport Ninagawa professzor társaságában Narába, az ősi japán fővárosba kirándul. Itt előbb a Todaidzsi templomot nézzük meg, ahol az óriás Buddha szobor is található. Lenyűgöző méretű a japán faépítészet. Nehéz elképzelni, hogy a szentély Izumóban még ennél az épületnél is magasabb volt. Őzek járnak itt is szabadon, mint tavaly láttuk Miyadzsima szigetén, az Icukudzsima szentély környezetében. Ez után a Történeti Múzeumot látogatjuk meg. Itt is érdekes alkotások láthatók a japán bronzművészetből. Végezetül a hegyoldalban található 12 generális szentélyt tekintjük meg. A délutánban aztán készülünk a hazautazásra. Este hűvös szél támad s mi busszal indulunk át Nagoyába. Este Fél 11-kor foglaljuk el szállásunkat a repülőtéri szigeten álló szállodában.

Augusztus 10. Reggel átmegyünk a repülőtérre és 10 után indulunk helsinkibe, majd a hosszú nap estéjén érkezünk vissza Budapestre.

Magyarországi program

Szeptember 1. Éjfél tájban érkeznek meg a japán vendégek, akiket a szállásra kísérünk, a budai Orion Szállóba.

Szeptember 2. Délután fél 4-kor találkozunk a vendégekkel és 5 órai expresszünkkel este 8-kor érkezünk meg Szombathelyre. Esti vacsorán beszélgetünk a másnapi programról.

Szeptember 3. Elsőként a Kámoni Arborétumba látogatunk el. Jól esik a hűs, kedves parkban körülnézni a forró szeptemberi délelőttön. A szomszédos Gothárd Jenő Obszervatóriumban folytatódik a program. Jankovics István igazgató és Vincze Ildikó munkatársa kalauzolnak a régi műszerek és a modern programok világában. Ebéd után a NYME Savária Egyetemi Központjában folytatódik a program. Veress Márton dékán fogadja a csoportunkat, majd Gucsik Arnold mutatja be az új Planetológiai Laboratóriumot. Éppen most került felállításra az új terepasztal. Erre hozta el a soproni Széchenyi István gimnázium Hunveyor csoportja a Husar-5 rovereket. Jelen vannak a bemutatón a TTK tanárkollégái közül is többen. Este Péntek Kálmán tart távcsöves bemutatót a TTK új csillagvizsgálójában. Élmény az est hűvösében a Jupiter, a Lyra gyűrűs köd, a Herkules halmaz és néhány más szép égi objektum végignézése és közben a NYME fejlődéséről beszélgetünk.

Szeptember 4. Reggel a 9 órai vonattal indulunk vissza Budapestre. Délután 4-kor kezdődik az ELTE TTK Északi Tömbjében a 3. Planetológiai szeminárium. Az első szekcióban a vendégek előadásaira kerül sor. Ninagawa és Nishido professzor után Kayama san, Nakazato san és Noritake san tart előadást.

Szeptember 5. Másnap folytatódik a szeminárium. Délelőtt két párhuzamos szekció is zajlik. A 4. emeletiről az MCSE internetes közvetítést is ad. Az anyagvizsgálati majd a bolygótérképezési szekció mellett a Hunveyor-Husar szekció munkája alkotja a délelőtti, a bolygófelszíni és marsi vizes környezet vizsgálata a délutáni szekciók témáját. A szekciók programját az MTA-JSPS 104/2007 pályázati csoport tagjai szervezték.

Szeptember 6. E szombati nap délelőttje szabad program a japán kollégák számára, és délután fél 4-kor találkozunk az ELTE TTK-nál, hogy induljunk Debrecenbe. Este 8 óra tájban érkezünk a Debreceni Akadémiai Székházhoz, ahol elfoglaljuk szállásunkat és éjfél utánig tartó megbeszélés következik az MTA-JSPS 104/2007 pályázati tudományos kutatási témáiban.

Szeptember 7. 10-kor indul a csoport a Debreceni Református Kollégiumba. Itt Nagy Mihály ny. igazgató bemutatja a kollégiumi kiállítást és ennek keretében a kabai meteoritot. Ritka lehetőség ez és érdekes megbeszélés bontakozik ki a meteorit tanulmányozása közben. A Nagyerdőn a fürdő parkjában van a közös ebéd, majd a Debreceni Egyetem főépületéhez megyünk és fölkeressük a Botanikus kertben álló Napfizikai Obszervatóriumot. Ludmány András igazgató mutatja be az intézmény munkáját. 4 óra tájban indul csoportunk Tokajba, ahol egy rövid bórkóstoláson ismerkednek a japán kollégák a nevezetes borokkal. Este 8 óra után érkezünk meg szálláshelyünkre, Pálházára, ahol meleg vacsorával vártak bennünket.

Szeptember 8. Az éjszaka folyamán vihar érkezett és ez kellemesen lehűtötte a levegőt. A füzéri várnál kezdjük mai programunkat. Szépen helyreállítottak sok részletet a romos várban. Legszebb a kápolna, ahol egykor a Magyar Szent Koronát is őrizték, a Mohácsi Vész idején, 1526-1527-ben. De az ég beborul és esőben térünk vissza az autókhoz, hogy a megbeszélt ebéd helyszínére, Felsőtelekesre jussunk. Fél 3 tájban érkezünk, ahol családias szeretettel és ebéddel vár bennünket a Gulyás család. Gulyásleves, töltött-káposzta, kalács, ez a magyaros menü. 4 óra tájban indulunk Budapestre, ahova 7- órakor érkezünk meg. Gucsik Arnold Sopronba, Nagy Szabolcs pedig még Kecskemétre indul haza autóján.

Szeptember 9. Szabad délelőtti program után fél 4-kor megyünk a japán kollégák elé és a Margit hídtól induló vonattal tartunk Piliscsabára, a Hargitai családhoz. 5 óra tájban érkezünk. A 4 gyermek vidám hangulatot varázsol a szép kertbe, a társaság pedig nagy élvezettel vesz részt a mozgalmas délutánban. Itt is finom vacsorával búcsúztatjuk a japán vendégeket: palóclevessel és somlói galuskával. Megismerkedünk a család életével, végigjárjuk a kis házat, beszélgetünk. Fél 8-kor még egy körsétát is teszünk a faluban, aztán visszatérünk a szálláshelyre, Budapestre.

Szeptember 10. Reggel 6-ra jön a repülőtéri gyorsbusz, amivel az 5 japán vendéget kikísérjük a repülőtérre. Pontosan érkezünk, a vendégek bejelentkeznek s búcsút mondunk egymásnak. Másnap Ninagawa professzor e-mailben jelzi, hogy épségben szerencsésen megérkeztek Okayamába.