Cikkek

Tanárképzés | Szótárak

Extrák
Nyomtatható verzió

Szeptember 1. Szombat. 6-kor kelek, fél 8-kor reggelizünk és 9-kor átmegyünk autón a pályaudvarra Solt Péterért. Vele együtt indulunk a Bükk fennsíkra, a perm/triász határra gyűjteni. Fél 11 tájban Mályinkán megállunk egy megbeszélésre. Dél tájban érkezün

Az MTA-JSPS/104 pályázat 2007 évi terepgyakorlata Magyarországon

(2007, augusztus 26. – szeptember 14.)

Augusztus 26. A japán vendégek késődélután érkeznek meg Gucsik Arnolddal Németországból autón a magyarországi terepgyakorlatra.

Augusztus 27. A japán vendégek Sopron környékén terepgyakorlatoznak. Járnak a vöröshídi csillámpalánál, Fertőrákoson szép fossziliákat gyűjtenek. Este meglátogatnak egy sopronbánfalvi borpincét is. A budapesti csoport 6-kor találkozik (Nagy Szabolcs, Hargitai Henrik, Bérczi Szaniszló) és fél 9 tájban érkeznek Harkára, ahol, finom vacsorát kapunk a Gucsik családnál. 10 óra után átmegyünk a Szieszta nevű szállodába, Sopronba, a Lővérekbe.

Augusztus 28. Kedd. 9-kor indulunk el Rédics felé, ahol 12-kor lépjük át a szlovén/magyar határt. Egy órán át csak lépésben haladunk Muraszombat táján. 5 felé járunk Ljubjanánál s 6 felé érkezünk meg Idrija vidékére. 8-ig keressük a P/T határt, de nem találjuk meg a hosszú völgyben, mert a cikk térképe nem elég pontosan jelöli meg a P/T határt. 8-kor indulunk vissza, 9-re érünk ki a völgyből. A völgy csodaszép volt. 10 óra felé a két autó elkerüli egymást Ljubjanánál. Mi, Szabolcs kocsiján, Hódosnál lépjük át a határt és fél 1 után meg is érkezünk Szentgotthárdra. Arnoldék Ausztrián keresztül jönnek és csak úgy fél 2 tájban futnak be. A szállásunk a Borhotelben igen elegáns és szép.

Augusztus 29. Szerda. Fél 10 felé körülnézek a városban. Utána csoportunkkal bejárjuk a kolostor romját és megnézzük a templomot. Szentgotthárdról dél felé indulunk. Máriafalván a Hársas tó mellett haladunk el, szép erdőkben. Szalafő és Pityerszer következik, ahol lángost eszünk, mialatt egy villámlós, dörgős zivatar ér el bennünket. Temesvári Zoliékkal találkozunk, a fizikussal, aki a családjával nyaral itt. Velemér a következő megállónk. Részletesen bejárjuk a templomot, beszélgetünk a történelemről, Arnold egy üveg bort is ad az idegenvezető néninek, mert ők nemrégen jártak erre a családdal. Megszűnő, majd újra induló esőben megyünk át Szilvágyra, a "patkóhoz". A szőlőhegy peremén csak kilépünk az autókból és ránézünk a félkörben elrendezett szőlőkre, az "amfiteátrumra". Zalaháshágyig aztán megint nagy eső kísér bennünket. A faluban a plébános úr egy szépen kifestett, rendbe hozott templommal vár bennünket. Újak a padok és közöttük most már jól látszik a régi sárkányos kőfaragás. Füzeteket is vittem neki, a 10.-et is (Hunveyor-Husar). Körmenden ebédelünk a Halászcsárdában. Vasvárnak fordulunk, ahol megállunk a város főterén és megnézzük a Domonkos templomot. Utolsó állomásunk Novákfalva Kőszeg mellett. Ez egy üdülőfalu, a 64 vármegyéről elnevezett üdülőházakkal és szép Nagy-magyarországi emlékekkel. Fél 9 tájban érkezünk meg Harkára, ahol Zsuzsi, Arnold felesége húslevessel és túróscsuszával várja a jól elfáradt csapatot. 10 felé indulunk Sopronba, a Sziesztába.

Augusztus 30. Csütörtök. 10-kor kilépünk a Sziesztából és indulunk a Balaton-felvidékre. Sárváron állunk meg egy negyed órára a várnál. Utána Sümegen szállunk ki egy kis geológiai terepmagyarázatra. Hévizen körül-autózzuk a tavat majd a Balaton északi partján autózva 4 órára jutunk el Balatonarácsig, a P/T-határt is szépen mutató feltárásig. Ez a Völgy utcának és a vasútnak a metszési pontján található. Északi fal, bal felső fele már triász, jobb alsó fele pedig még perm, permi vörös-homokkő. Egy óráig a mintavételezéssel dolgozunk. Arnold a kővágó géppel is próbál metszetet kivágni, de túl puha a kőzet. 5-kor aztán látjuk, hogy nagy eső közelít. Nem is hagy el az aztán bennünket Pestig. Fél 8-kor érünk a Bécsi kapuhoz és letesszük a vendégeket az MTA Vendégházban.

Augusztus 31. Péntek. 7-kor indulunk a Bécsi kaputól, majd fél 8-kor a Ludovikától és Vecsésen, Üllőn, Gyömrőn, Pécelen, Isaszegen át Gödöllőn lépünk rá az autópályára. 11 tájban érkezünk meg Egerbe, a Panoráma Panzióba.

Szeptember 1. Szombat. 9-kor kimegyünk autón a pályaudvarra Solt Péterért. Vele együtt indulunk a Bükk fennsíkra, a perm/triász határra gyűjteni. Fél 11 tájban Mályinkán megállunk egy megbeszélésre. Dél tájban érkezünk a Bálványhoz. Szép módszeres munkával 25 mintát gyűjtünk az észak felé néző fal föltárásából. 3 óra felé ebédelünk hideget, aztán lemegyünk Nagyvisnyóra, ahol a vasúti bevágásnál karbon korú fossziliákat keresünk. 5 óra felé érkezünk meg Bélapátfalvára, ahol körbejárjuk a templomot. Fél 8 tájban a vasútállomáson elbúcsúzunk Pétertől, mi pedig a Vörös Rák nevű étteremben vacsorázunk meg.

Szeptember 2. Vasárnap. 9-kor indulunk Aggtelekre. Első megállónk Rudabánya, a Geológiai Múzeum. Nagyon átalakították, alig van tárgyi anyaga a Selmeci Akadémiáról. Elveszett a régi és értékes kiállítás, nekem nagy csalódás. Útközben érintjük Szalonnát, de nem találjuk otthon a kulcs őrzőjét, mert szüretel, ezért nem látjuk belülről is a szép templomot. 2-kor érkezünk Jósvafőre. A társaság beülős ebédre szavaz, ami majdnem két óra hosszat tart. Így elszalasztjuk a 3 órai túra indulását a barlangban. Csak 5-kor jutunk be és járjuk végig az Aggteleki Cseppkőbarlangot. Fél 7 tájban indulunk vissza Miskolc nyugati szélén át. Szép a kivilágított Palota Szálló Lillafüreden. A Bükk fennsíkon át haladunk, de besötétedik. Megállunk hallgatózni, hátha bőgnek már a szarvasok, de nem bőgnek. 10 óra tájban érkezünk meg a szállásra.

Szeptember 3. Hétfő. 9-kor indulunk a Tokaji hegységbe. Első megállónk a Muhi csata emlékművénél van. 11 óra tájban érkezünk meg a Geoprodukt Kft. telephelyére, ahol Mátyás Tibor tart üzembemutatót és laborlátogatást. Ma 126 féle terméket készítenek a Tokaji hegység ásványi nyersanyagaiból. Évente 70 ezer tonna terméket állítanak elő. 1 óra felé hazaérkezik Mátyás Ernő és meghívja a társaságot egy kis szőlőre. Érdekes előadást tart az életéről, a munkáiról. A végén különféle ajándékokat kapunk, többek között egy könyvet a munkáiról és egy-egy üveg zeolittal nemesített bort is. 3-kor indulunk és fél 4 tájban jutunk el Baskóra. Itt töltötte a nyarat-telet gyerekkorában Arnold. Száraz ebédet eszünk és indulunk tovább. Megállunk néhány percre Erdőbényén, ahol egy sírkertben Kata lányom fafaragásait is láthatom. 5 óra tájban ékezünk meg Sárospatakra. A várat, a vártemplomot, a Bodrog partját járjuk be, aztán a kollégiumba is ellátogatunk. 7 óra felé érkezünk meg Tokajba, ahol a Millenneum étteremben vacsorázunk és bort is kóstolunk. Öreg este lesz ma is, amikor hazaérünk a Panoráma Panzióba.

Szeptember 4. Kedd. Negyed 11 tájban elindulunk el Ipolytarnócra. Akkor szakad talán a legjobban az eső, amikor kiszállunk, hogy eljussunk a Geológiai Múzeumba. Juhász Tamás érdekes beszélgetések keretében mutatja be a múzeumot. A 20 millió éves híres ipolytarnóci megkövesedett fenyő mellé hozzák el a 8-10 millió éves bükkábrányi mocsári ciprusokat is. A lelőhelyet beborító vulkánkitörés tufaszórása miatt Palóc Pompeiinek is nevezik Ipolytarnócot. 3 óra felé érkezünk meg Szécsénybe, ahol hideget ebédelünk. 5 óra tájban érkezünk meg Hollókőre. Végigautózunk a műemlékfalun, majd az esőben a várlátogatás következik. Hazafelé tartva Hatvanig lejövünk a salgótarjáni úton, hogy aztán az autópályán haladva jussunk el Egerig. 10 óra tájban érkezünk meg.

Szeptember 5. Szerda. Az Egri várban kezdjük a programot, még együtt. Az esőben és hideg szélben körbejárunk a falakon. A vár székesegyházában temették el Imre királyt 1204-ben. A vártól Arnoldék Sopronba indulnak, mi Szabolccsal és Kayama szannal a Mátrába. Első megállónk Feldebrő. Először nem találjuk otthon a templom gondnokát, de meghív bennünket Gecse István egy borkóstolóra. Közben előkerül egy temetésről Kis József gondnok is. Jót beszélgetünk és a templomot is végigjárjuk. Ebben a templomban temették el (az altemplomban) Aba Sámuel királyt 1044-ben. Verpeléten harapunk valamit, aztán megnézzük Ludasnál a visontai külfejtést. Nagy a köd, keveset lehet érzékelni a bánya nagyságából. Gyöngyösön zárul a program, ahol 5 óra tájban megnézzük a Mátra Múzeumot. 6-kor indulunk hazafelé és 7 felé már Egerben vagyunk. Megnézzük a székesegyházat és az Eszterházy Károly Főiskola épületét.

Szeptember 6. Csütörtök. 9-kor leszerelünk a panzióból és indulunk Budapest felé. Első megállónk Szurdokpüspökinél, az egykori diatómit bányánál van. Sűrű bozótoson át jutunk be a bányaudvarra. Tovább haladva, délidőben, Nógrádsáp erődtemplomát járjuk körbe. Fél 3 tájban érünk Tereskére. Szerencsére otthon találjuk a gondnok lányát, aki még az altemplomi részt is megmutatja, ahol a bencés barátok menekülő folyosót alakítottak ki. Igaz, 1500.- Ft. volt a belépő. Utolsó munkánk a nógrádi éles kavicsok gyűjtése a vártól északnyugatra eső mezőkön. Utána tarisznyás ebéd lövetkezett és 5-re már Budán vagyunk az Orion Hotelnél, ahol a japán kollégák szállása lesz 4 napig.

Szeptember 7. Péntek. Mindhárman otthon készülünk a harmadik heti programra (Budapest, Kecskemét, Sopron). Arnold és Okumura szan 5-kor indul Bécsbe a repülőtérre és hozzák haza Ninagawa szenszeit és Kuyama szant.

Szeptember 8. Szombat. A Szieszta Szállóból 11-kor indulnak Arnoldék Budapestre. Négyen vannak: Ninagawa szenszei, Kuyama szan, Okumura szan és Arnold. Tesznek egy rövid kerülőt Pannonhalmára és megtekintik az 1000 éves bencés apátságot. Este fél 8 tájban érkeznek meg az Orion Hotelbe.

Szeptember 8. Szombat. A japán kollégákkal Arnold Budapestre utazik. Közben 1 órától fél 6-ig Pannonhalmát nézik meg. Este érkeznek meg az Orion Szállóba.

Szeptember 9. Vasárnap. 11-kor találkozunk a Hotel Orionban a japán kollégákkal és indulunk Visegrádra. A Duna partján haladva látjuk, hogy a folyó nagyon árad. Sok helyen egy méter hiányzik ahhoz, hogy az út szintjét érje el a folyó magassága. Visegrádon előbb a várhoz és a panoráma kilátáshoz megyünk, s aztán nézzük meg a palota kiállítását. A Reneszánsz Étteremben ebédelünk. Esztergomba autózunk és a székesegyház melletti mellvéden nézünk körül, majd a Bazilikában is hallgatunk egy kevés orgonaszót. Tatabányán, Móron, Zircen át jutunk el, már sötétben érkezve meg Veszprémbe, az akadémiai házba. Még lemegyünk bevásárolni hideg élelmet a Tesco áruházba.

Szeptember 10. Hétfő. 9-kor rövid megbeszélést tartunk a VEAB titkárával, Fenyvesi Ottóval. Ennek egyik témája a jövő ősszel megrendezni kívánt nemzetközi szimpozium a planetológia témakörében. A japán kollégákkal várnézésre indulunk, majd fél 11 felé indulunk Hárskútra. Szabolcs reggel Pestre jött és Ákossal érkezik meg majd a terepjárás végére a hárskúti úthoz. A Hárskút-Közöskúti árokban sok szép ammonitát gyűjtünk. Szabolcs és Ákos a kereszteződésben hagyott autónál várnak már, ahol közös terepi ebédet fogyasztunk el, majd tovább indulunk és megállunk Herenden, a porcelánboltnál. Elképesztő árak vannak a szép példányok alá írva. Jobb a helyzet Dörgicsén, ahol kóstolunk a juhfarkból, Ninagawa szenszei pedig talál egy muskotályost, ami jobban ízlik neki. Tihany a következő megállónk. Mi kettesben Ninagawa professzorral megnézzük I. András király sírját az altemplomban ás a hozzá kapcsolódó kiállítást, majd Korzenszky Richárd perjelnél is látogatást teszünk. A szobája délre nyílik és sok szép felvételt mutat be, amiket az ablakából készített a köröshegyi völgyhíd építéséről, a befagyott Balatonról, a lenyugvó Napról, a tájról, végül helikopteres fölvételeket mutat be a Balaton-felvidéki útjáról. Nagy élménnyel és egy-egy szép naptárral gazdagodva térünk vissza a többiekhez és indulunk előbb Balatonarácsra, ahol megnézzük mégegyszer a P/T határ föltárását, aztán Veszprémbe, a szállásunkra. Fél 11 tájban Arnold még esti megbeszélést szervez. Sorra vesszük az MTA-JSPS/104 keretében futó programokat. Közben villámlik, dörög és esik is az eső. Éjfélkor térünk nyugovóra.

Szeptember 11. Kedd. 9-kor elbúcsúzunk a VEAB titkárától, Fenyvesi Ottótól. Több füzettel gazdagítottuk a VEAB könyvtárát, amiket ő átad majd Mészáros Ernő akadémikusnak a jövő héten. 10 óra tájban indulunk Tapolca felé. Vigándpetenden keressük Pataki Tamást, de ő nincsen otthon. Érdekes lett volna egy falusi parasztház belülről. 11 után érkezünk meg Szentbékkállára, a kőfejtőbe. Terepi munkák következnek, majd átmegyünk a Kőtengerbe. Friss szélben, tiszta időben pompás a terepi bejárás. Szigligetig több faluban is keresünk éttermet, de már bezártak. A szigligeti ebéd után fölmegyünk a várba. Felejthetetlen a körpanoráma, ami fokozatosan nyílik meg előttünk, ahogy egyre följebb haladunk a szépen rendbehozott várromban. Közös fénykép is készül ezen az utolsó terepi napon a japán kollégákkal. Rövid keszthelyi bevásárlás után az új M7-es szakaszon térünk rá a Budapest felé vezető útra. Csodaszép az új út nyomvezetése, ahogy aláereszkedik a magasabb somogyi dombokról. Balatonszentgyörgy után megállunk egy kilátónál. Éltre szóló látvány tárul a szemünk elé. Az északi part bazaltos hegykúpjai sorakoznak az alkonyati fényben, felhőkkel keretezve. Ellátni egészen Tihanyig és mint csillogó fehér pont látszik az apátság épülete is. Végig az autópályán fölbukkan az északi part világszép hegysora. Nagy élmény először áthaladni a köröshegyi völgyhídon is. Lebukik a nap és sötétben érkezünk meg Budapestre. A vendégeket elhelyezzük az Orion Szállóban, Arnold és Szabolcs indul tovább Monorra és Kecskemétre.

Szeptember 12. Szerda. Fél 11-kor találkozom a vendégekkel és átmegyünk az ELTE TTK-ra. Rövid számítógépes levelezés következik, mialatt én összeállítom a teljes útvonal térképét és átadom Ninagawa professzornak, a japán delegáció vezetőjének. 12-kor megyünk át az Ásványtárba. Weiszburg Tamás vezetésével járjuk be a csodaszép gyűjteményt. Rövid menzai ebéd után a Magyar Nemzeti Múzeum országtörténeti kiállítását nézzük meg. Fél 5 tájban a vendégek a Gellért Gyógyfürdőbe mennek. Ezalatt asztalt foglalok a Szeged Étteremben és visszajövök a leveleimet megnézni az egyetemre. Este 7-kor találkozom a vendégekkel és búcsúvacsorára megyünk át a Szeged Étterembe, de valójában egy műsoros est is zajlik körülöttünk. Nagy élmény a japán kollégáknak a jó népizenekari muzsika, a csárdás és a népi táncbemutató (botostánc, üvegestánc), de klasszikusok is elhangzanak, mint Hacsaturján kardtánca és más nevezetes részletek. A primás még Ninagawa szenszei Szakura nótáját is ismeri és eljátssza. 10 óra tájban átsétálunk a hotelbe. Hazáig ballagok és 3/4 11-kor már a házunk előtt állok, amikor észreveszem, hogy nincs meg a kulcsom. Taxival megyek vissza az étterembe. Éppen zárnak, de még ki tudják adni nekem az ott kiesett és megtalált kulcsomat. Éjfélre érek haza.

Szeptember 13. Csütörtök. Fél 11-kor érkezik Arnold az ELTE TTK-hoz és együtt megyünk autón a vendégekért a szállodába. Ők bepakolnak, én elbúcsúzom tőlük és indulnak Sopronba. Összefoglalót írok a terepgyakorlatról. Arnold délután átviszi Kayama szant Bécsbe, mert ő másnap egy korai géppel indul vissza Japánba. Visszaérve Sopronba, estére búcsúvacsorát szervez a Sopron melletti Harkán a vendégek számára.

Szeptember 14. Péntek. A japán kollégák Arnoldéknál ebédelnek. A második japán csoport délután 5 óra tájban indul át Bécsbe, a schweháti repülőtérre. Este 9-kor Ninagawa szenszei és Kuyama szan is visszaindul Japánba és ezzel az MTA-JSPS/104 pályázat 2007 évi Magyarországi terepgyakorlata lezárul.

Összegzésül annyit elmondhatunk, hogy a terepgyakorlatok jól sikerült. Eső vagy napsütés ellenére jó hangulatban, szerencsésen, autókárosodások és egyéb balesetek nélkül, símán zajlott le. Nagyon jól volt megszervezve a szállodák lefoglalása is, azok kényelmes szállást nyújtottak és a vendégeink mindennel meg voltak elégedve. Legszebb emlékként talán a régi jó magyaros vendégszeretet viszik magukkal, a sok szép terepi minta és tájélmény mellett. A kirándulás nagy terepi autóvezetési munkáját Gucsik Arnold és Nagy Szabolcs kollégáink vállalták magukra. Mintegy 6000 kilométernyi utat vezettek. Ezúton is megköszönjük minden kedves kollégának, szervezőnek, az MTA Nemzetköz Kapcsolatok Osztályának a mindig segítőkész szervezést, a kollegiális részvételt és örömmel zárjuk le az idei második, ezúttal magyarországi terepgyakorlatunkat az MTA-JSPS/104 pályázati munka keretében.

Budapest, 2007, szeptember 17.                                                                    Bérczi Szaniszló