Cikkek

Tanárképzés | Szótárak

Extrák
Nyomtatható verzió

Beszámoló az MTA-JSPS "Marsi meteoritek vizsgálata" pályázat 2007 évi júniusi tanulmányútjáról (Japán)

Beszámoló

Összeállította: Bérczi Sz., Hargitai H.

A csoport a NIPR alagsorában, háttérben
egy meteorit
2007. június 3. vasárnap
Érkezés a Nemzeti Sarkkutató Intézetbe (NIPR). Délután rövid séta a városban, az Edo várkastély melletti hatalmas ligetben. Kuszunoki Maszashige lovasszobránál, majd a Nemzetközi Központ hatalmas csarnokában. A hegyesszögben végződő hosszúkás csarnokot egy viking hajó fedi. Rövid sétára elballagunk a Harumi Dorira is. Végigsétálunk a Ginza (a tokiói Váci utca) egy részén.

Az antarktiszi állomás élőképe
Június 4. hétfő
Bejelentkezünk Kojima professzornál, visszaadjuk a kölcsönkapott antarktiszi vékonycsiszolat készletet. Utána a folyó mentén sétálunk végig Itabashi főutcájáig. Délután Waseda városrészbe megyünk át, ahol egy nevezetes szentély áll. Az Ana Hatchimangu shintoista szentély egyik hagyománya a lovasíjászat. Minden év októberében rendezik meg a Takata-no-Baba japán nevű eseményt, vágtató lóról történő célbalövést. A szentély környékét éppen építik, ezért elmozdították a helyéről Tokugawa Yoshimone ott álló pompás lovasszobrát. Az intézetben a kábeltévén élőben lehet követni az antarktiszi állomás webkamerájának képét.

Városnézés Tokióban
Június 5. kedd
Megkezdődik a NIPR konferencia. Feltesszük a posztereket.

Egész nap előadásokat hallgatunk. Este fogadás van, jó beszélgetések esnek a japán kollégákkal, Kojima professzorral, Takeda és Ikeda professzorokkal.

Június 6. szerda
Előadások. Az esti kiemelt előadást Dr. Ebel tartotta New Yorkból.

Előadások és társelnökösködés
Június 7. csütörtök
Ez a „magyar nap” a konferencián. Gucsik Arnold társelnök. Öt magyar előadás hangzik el.

Pdf:

Ppt:

Délben befejeződik a konferencia. Délután Asakusa szentélyébe és vásárba utazunk el. A sinto szentélyben megfigyeljük a helybélieket, amint tapssal és 100 jendobás csörgő hangjával igyekeznek az istenek figyelmét felhívni és húzunk egy-egy szerencselapot. Utána Ueno városrészig sétálunk el.

A marsi meteorit vizsgálata
Június 8. péntek
Délelőtt látogatás a NIPR meteoritgyűjteményében. Dr. Imae a vezetőnk. Sok szép és érdekes meteoritet látunk, fényképezünk. Ezek közül említésre méltó a Marsól érkezett Yamato-000593-as nakhlit, melynek megfigyeléseink alapján kénes illata van. Rögös felülete már földi erózió következménye. Egyik oldalán a légköri áthatoláskor keletkezett fuziós kéreg is látszik. Délben Asakusárból indulunk Nikkoba, a Tokugawák temetkezési szentélyeihez. A szentélyek a hegyek között fekszenek csodálatos környezetben. Az utoljára belépő látogatók vagyunk s a közeledő zivatar is sürget bennünket. A barokk gazdagságú szentély már esőben járjuk végig.

Tokio fölött
Június 9. szombat
Szombaton 11-re érkezünk a Nemzeti Történeti Múzeumba, az Ueno Parkba. Rövid ebéd után a közelben álló Természettudományi Múzeumot látogatjuk meg, melyben meteorit- és a csillagtérkép/éggömbgyűjtemény is található. Este fél 8 felé érünk a TV toronyhoz. sokan igyekeznek föl még így, az esti órákban is. Az első szintig emelkedünk.
Június 10. vasárnap
Készülődünk Okayamába. A déli órákban indul repülőnk a Haneda repülőtérről. Ide egysínű (monorail) vasúttal jutunk ki, amiről azt gondoljuk, hogy mágnes, pedig dehogy. Eső kísér utunkon ki Tokióban is, és az fogad bennünket Okayamában is. Ninagawa és Nishido professzorok várnak bennünket és autón a szállásunkra hoznak. Átsétálunk az egyetemre, melynek épületei egy hegygerinc vonulat nyergében helyezkednek. Vagy 50 épületről, egy nagy kampuszról tájékozódunk. Arnold egy programnyitó szushi-partira hivja meg a csapatot.
Június 11. hétfő
9 óra 10-kor kezdődnek a tanszéki szemináriumok a Fizika Tanszéken, Ninagawa professzor vezetésével. Bérczi Szaniszló kezdi a KAVÜCS űrkutató csoport munkáinak a bemutatásával, a kis atlasz sorozat átadásával. Gucsik Arnold hosszabb előadásban mutatja be azt a munkát, amit a két év folyamán csoportunk el szeretne végezni. Végül Kereszturi Ákos, Hargitai Henrik és Nagy Szabolcs foglalja össze egyéni munkaterületének egy-egy fejezetét. Délután a pompás botanikus kertet keressük föl. A melegben jól esik a sok szép növény között sétálni a domboldalban. Este a japán kollégák, Ninagawa és Nishido professzorok tartanak vendégséget, vacsorát egy japán étteremben.

Bérczi Szaniszló előadása az
okayamai hallgatóságnak
Június 12. kedd
Délelőtti irodai munkák után oktatók és diákok számára délután 5 óra tájban Bérczi Szaniszló tart előadást a kondritos kis égitest evolúciójáról: Evolution of a Chondritic Parent Body Studies on the Antarctic Meteorites Collected by the NIPR Japanese Antarctic Expeditions.
Délután a hozott fosszíliákat tartalmazó minták vékonycsiszolatainak előkészítése: vágása, csiszolása, ragasztása. Este hosszabb megbeszélést tartunk a közös programokról az elkövetkező 10 napra.
Június 13. szerda
A déli órákban az Okayama várkastélyt (Varjúvárat, a fekete színéről) és a mellette álló Kurakuen Parkot látogatjuk meg. Este ismét a szushi étteremben vacsorázunk.

A katódlumineszcens mérések műszerei
(kezeli Dr. Okumura)
Június 14. csütörtök
10 órától laboratóriumi munkában veszünk részt. Délután az elektronmikroszkóp laborban folytatjuk. Dr. Okumura katódlumineszcens műszerbemutatója után Arnold tárgyalja végig a méréseket, a műszereket és az egész elektronmikroszkópos anyagvizsgáló technológia főbb lépéseit. Méréseket is végzünk a bekészített nontronit mintán.
Az első mérések az elektronmikroszkóppal készült secondary electron (SE) [másodlagos elektron] képek, melyek a célterület kiválasztásában annyiból fontosak, hogy jól mutatják az elkerülendő repedéseket, a felszíni egyenetlenségeket.
A mélyebbre hatoló backscattered [visszaszórt] elektron (BSE) képeken már az egyes, összetételükben elkülönülő területek (sötétebb/világosabb foltok) is láthatók.
Ezután a kiválasztott, 3 mikrométer átmérőjű területekre kémiai analízis is végezhető (energy dispersive spectrometer), mely segítségével a számítógép közvetlenül meghatározza a mintában található elemeket energiaszintjeik alapján.
Végül következhet a CL (katódlumineszcens) képek és spektrumok kimérése. Itt fehér foltokként jelennek meg azok a területek,  melyekben valamilyen anyagdúsulás található. A beeső elektronnyaláb hatására gerjesztett elektronok visszaugrásakor a látható- közeli infravörös tartományban kibocsátott fotonok érzékelhetők 1 nm spektrális felbontással, az egész képmezőben lévő területre.
Délután részt veszünk egy minta szenezésében: a szénfilm nélkül a mintát az elektronnyaláb túltöltené, és ezeken a területeken vizsgálat nem végezhető. A műszerben vákuumot állítunk elő (marsi légnyomást), majd elpárologtatjuk a szennyeződéseket (pl. olajos, zsíros kézről odakerült anyagokat), 1-2 másodperces izzítással, végül a széndarabot addig izzítjuk, amíg eltörik (1-2 másodperc), ezalatt vékony réteggel vonja be egyenletesen a mintát. A réteg vastagsága egy behelyezett réz indikátorlemez színeváltozásával határozható meg (sárgáról bevörösödik-lilul).
Késő este már Arnold bekapcsolja a Skype rendszerét és többen is tudunk hazatelefonálni vele.
Június 15. péntek
Az Okayamától délre fekvő Shikoku szigetre kirándulunk. Vonattal jutunk át a nagyszerű mérnöki alkotáson, a Seto Ohashi Bridge-en. Csaknem 10 kilométer hosszan fut kis szigetről kis szigetre s végig a Japán-beltenger fölött élvezhetjük a csodálatos térélményt és panorámát. 10 órakor érkezünk meg Takamatsuba. Először a várkastélyt (vizivárnak is hívják, mert a tenger vize öleli körül) járjuk be, aztán a Ricsurin Parkba ballagunk át. Közben megfigyelhetjük, hogy a városi csatornákat fedő nagy kerek vasfedők is az egykori Yashimán lezajlott tengeri csatára emlékeztetnek. Lovas íjászt ábrázolnak a távolban Yashima félszigetével. A Heike nemzetség két nagy tengeri csatája közül az egyik zajlott le itt a közelben. (A másik a nevezetes Danno urai csata, ahol a gyermekcsászár Antoku is meghalt). A Ricsurin Parkban egy teaházban teázunk, élvezzük a kert és a ház összhangját, a csendet és vízcsobogást, a természetet. Rövid ebéd után Kurashikibe utazunk. A régi kereskedőváros skanzen utcáin üzletekbe is benézünk, vásárolunk.

A Szakju dűnén
Június 16. szombat
Tottoriba kirándulunk. Kisétálunk a Szakju reliktum, de ma is aktív felszínű homokdűnékre, a tengerpartra. Érdekes homokformákat fotózunk a Mars-analóg tájon: a homokban szivárgó forrásként tűnik fel a víz, mely meanderezve és elhagyott teraszszintek mentén kanyarog párszor tíz métert, majd ismét eltűnik a homokban; körülötte növényzettel. A dűnék magasabb szintjein keresztrétegzett szerkezeteket is látunk. A homokfelszínt időnként látszólag apró kavicsok sávjai borítják, melyek közelebbi vizsgálat után vaskiválásnak és egyéb konkréciók gyülekezőhelyének bizonyulnak.
Visszafelé elszunyókálunk a vonaton. Este még teszünk egy sétát a folyóparton.

Hiroshima
Június 17. vasárnap.
Hyodo sensei és Ninagawa professzor autóval elvisz minket nyugat felé. Első megállónk Yashima szigete. Kompon kelünk át ide. Bejárjuk az Icukijima szentélyt. Ez a szentély még a 6. században épült. A Heike nemzetség átépíttette 1168-ban. A Heike (Taira) nemzetség fő szentélye volt. Különlegessége  az uma (nem Nagy Medve, hanem Fehér Ló). Őzek sétálnak szabadon a városban. Innen Hiroshimáma autózunk át, ahol végignézzük az atombomba emlékmúzeumot.
Csoportkép készül az óránál, mely a legutóbbi kísérleti atomrobbantás óta eltelt időt jelzi, és az emlékként meghagyott, robbanáshoz legközelebb lévő, megmaradt épület közelében.
Visszafelé az autóban népdalokat éneklünk, fölváltva a japán kollégákkal.

A marsbéli víz nyomában
Június 18. hétfő.
Az egyetemi szemináriumon a következő előadások hangzanak el:  Fél 12-kor indulunk az egyetemről, Bérczi Szaniszló shinkanzennel elutazik Tokio felé. Délután szakmai megbeszélések.
Június 19., kedd
Kőzetmikroszkópi képek készülnek a fossziliákat tartalmazó referencia vékonycsiszolatokról.
Június 20, szerda
A. Fujiwara előadása a Hajabusza misszióról és az Itokawa kisbolygóról. Az előadás után személyes találkozót kapunk Fujiwara professzortól, akinek kérdéseket tehetünk fel. Például: mi volt a küldetés legnagyobb felfedezése? (a válasz mp3 formátumban hallható)
További csoportképek készülnek, majd díszvacsorán veszünk részt a varjúvár kilátószobájában, ahol a nyers halat ránk való tekintettel megfőzik.
Június 21., csütörtök
További CL mérések lennének, de technikai problémák miatt ezeket elhalasztjuk szebb időkre. Otthonról korán beköszöntött erős hőhullámról kapunk híreket. .