A bolygókutatás magyar
eredményei Houstonban
(Az Origo cikke alapján)
Tucatnál is több magyar kutatásról értesülhetnek első kézből az idei houstoni 32. Hold-és bolygókutató konferencia részvevői 2001. március 12 és 16. között. A Lunar and Planetary Institute által évente szervezett konferencia a bolygókutatók (planetológusok) legnagyobb nemzetközi fóruma.
Az idei "sztár"-témák a Mars,
a holdon talált víz, illetve a bolygókutatás különböző oktatási kérdései
voltak. A legtöbb kutatási beszámolóval az Eötvös Loránd Tudományegyetemről
jelentkeztek.
Magyar
kutatói körökben nagy érdeklődés előzte meg a Horváth András vezette kutatócsoport
munkáját, melyben valószínű
bizonyítékokat találtak recens biológiai aktivitásra a Marson. A
Mars déli pólusa közelében található dűnemezőkön figyeltek meg növekedő
sötét foltokat (becenevükön "DSS"-ek (Dark Dune Spots)), melyeket biológiai
eredetűnek gondolnak. .
Keresztúri Ákos a marsi
folyók meandereinek (kanyargásainak) különböző adatai alapján próbált
egy olyan módszert kifejleszteni, melynek segítségével meghatárizható a
mára kiszáradt marsi folyómedrek egykori vízhozama. Egy másik kutatócsoport
- a hazai Tisza-szabályozás eredeményit is fölhasználva - a Tisza és a
Mars folyóinak kanyargását vetette össze. Sík András marsi és földi (törökországi)
periglaciális
(jég-közeli) környezetben előforduló tömegmozgásokat (pl. gleccser)
hasonlított össze.
Két tanulmány is foglalkozik
a közelmúltban felfedezett holdi víz származásának lehetséges forrásaival.
A Víz
és baktérium szállítás elektrosztatikus koagulációval
és
fölhalmozással a poros felszínű égitestek pólusvidékén
című előadásra március 15-én
délelőtt fog sor kerülni (Földi Tivadar, Bérczi Szaniszló, Palásti Erzsébet).
Az [origo] kérdésére Bérczi Szaniszló elmondta, hogy kutatásuk arról folyt,
hogy az égitestek felszínét érő UV sugárzás hogyan indít el és működtet
elektrosztatikus folyamatokat. A vízszállításban ez azért fontos, mert
az ilyen folyamatok során molekuláris egységek is hozzátapadnak a feltöltött
porszemcsékhez, s ezek fokozatosan meghízva, a felszín fölött lebegve,
fokozatosan a pólus felé vándorolnak. A szerzők feltételezik, hogy a víz
jelentős része ilyen folyamatban gyűlt össze a Hold pólusainál.
A kutatók további lehetőségeket
is megvizsgáltak a víz forrására. A
vizmolekulák forrásai a Hold térségében című munkát poszterben mutatják
be. Ez két forráshelyet vizsgál meg a holdi víz forrásaként. Az egyik a
földi légkörből szökő hidrogén, amely a mágneses erővonalak mentén jut
el a holdig. A másik a napszél protonjai, melyek egy elektronnal
hidrogénné rekombinálódnak. Mindkét hidrogén azután a hold felszínén végez
redukciót, a kőzetek ásványaiból "szakít magának" oxigént.
Elkészült
a harmadik kísérleti gyakorló űrszonda leszálló egység, a Hunveyor-3.
A Surveyorok mintájára az ELTE volt Technika tanszékén Bérczi Szaniszló
vezetésével épült meg az első magyar "gyakorló űrszonda" 1997-ben.
Azóta a Pécsi Egyetemen is felépítettek egy példányt (Hunveyor-2) Hegyi
Sándor vezetésével (Informatikai és Általános Technika Tanszék)
Most a szombathelyi
Berzsenyi Dániel Főiskolán készült el a harmadik példány, melyen több
új készülék is helyt kapott. Egyikük a kőzetek természetes rádióaktivitását
képes mérni, s ezzel meghatározni azokat. A kísérlet során egy mini Mars-sivatagot
is felépítettek, s azon a robot karjával mozgaták a kőzeteket. A Berzsenyi
Főiskola Hunveyor-3 gyakorló űrszondáját Kovács Zsolt Imre vezetésével
építik.
Egy
lassan "legendássá" váló kutatócsoport, a szegedi és budapesti profeszorokból
álló "hatok" által
készített munka témája: Hogyan
segítheti az Űrkutatás és Geometria tárgy oktatását az interaktiv grafikus
modellezés? (Szilassi Lajos, Karsai János, Pataki Tamás, Kabai
Sándor és Bérczi Szaniszló). A szerzők, Gévay Gáborral együtt hatan, kiállításokon
is
bemutatták anyagaikat.
Érdekes eredmények születtek a dél-svédországi Mien kráter kőzeteinek tanulmányozásakor. A több tanszék munkatársai által közösen végzett kutatásban a helszínen gyűjtött "éles kavicsokat" vizsgálták. "A hólyagüreges, riolitos éles kavicsok alakját a jégkorszaki szelek hozhatták létre. A kőzetminták szövetét vizsgáltuk, melyben fölismerhető a becsapódás előtti gránit néhány összetevője is."- mondta Bérczi Szaniszló. (Bérczi Sz. Török Kálmán, Gál-Solymos Kamilla és Józsa Sándor: A Mien-Ramsö Sziget becsapódáskor keletkezett megolvadt kőzetei és breccsái: a Ramsö szigeti hólyagüreges éles kavicsok eredete.)
A bolygótudományok oktatása
témájában
is számos publikáció született. Az ELTE Meteorológia Tanszékéről arról
készült összefoglaló, hogy a diákok
hogy és mire használják az űrfelvételeket. Egy másik dolgozat a hazai
planetológia-oktatás történetét tekinti át.
MARS
Sik A.
Comparative
Study of Periglacial Mass Movements on Mars and Earth [#1762]
Based on MOC images and my
own field work experience, the fretted debris aprons of Mars are analogous
to
rock glaciers. By finding
the correlation between morphology, mechanisms and changing environment,
they can be used as paleoclimatic indicators.
Email: sikandras(kukac)ludens.elte.hu.
Kereszturi Á.
Analysis
of the Meanders of Some Runoff Channels on Mars [#1177]
Morphometrical and morphological
analysis of runoff channels on Mars. Results: possible connection between
the meanders™ parameters
and the channel width, which may be the base of a future method for paleodischarge
estimations.
Email: irodaweb(kukac)irodaweb.hu)
Rakonczai J. Hargitai H. Bérczi
Sz.
Comparisons
of the Ancient Meandering Riverbeds in the Chryse Region, Mars, and on
the Tisza Flooded Basin
in
the Carpathian Basin, Earth [#1507]
Hydrogeomorphologic comparisons
of meandering martian riverbeds, Chryse Region, and recent/ancient riverbeds
of Tisza, Carpathian Basin imply: (1) presence of flowing water; (2) by
left-over valleys a longer history of flowings on Mars.
Email: (bercziszani(kukac)ludens.elte.hu)
EXOBIOLÓGIA
HOLD
Földi T. Bérczi Sz.
The
Source of Water Molecules in the Vicinity of the Moon [#1148]
Two continuous sources of
lunar water molecules were suggested: terrestrial (+solar) hydrogen, reaching
Moon
in periodical lunar crossings
of the Earth’s mangetic tail; and solar wind protons, recombined to atomic
H,
reducing oxides of surface
rocks.
Email (bercziszani(kukac)ludens.elte.hu)
KÁTEREK
OKTATÁS
Földi T. Bérczi Sz. Koris
A. Kovács B. Hegyi S. Kovács Zs. I. Roskó F.
New
Experiment Plans (Electrostatic, Lunar Dust Measuring, Bio-Filtering) to
the Hunveyor Educational
Landers
of Universities and Colleges in Hungary [#1301]
Measurement on levitating
dust-pillow layer above lunar surface (a), and life components (from cell
to large-molecule) selecting (nanofilters) and measuring (fiber-opto-chemical
sensors) instrument (b), were planned for educational robot Hunveyor.
Email: (bercziszani(kukac)ludens.elte.hu)
Bartholy J. Pongracz R.
Teaching
High-School and Undergraduate Students to Download, Understand and Use
Satellite Images
[#1600]
This course is offered mainly
for undergraduate students, however, the program can serve as a base in
secondary schools or for
self-education purposes. Our paper summarizes the course focusing on new
ideas and features of satellite imagery.
E-Mail: bari(kukac)ludens.elte.hu
Bérczi Sz. Fabriczy A. Hegyi
S. Kovács Zs. I. Keresztesi M. Cech V. Diósy T. Józsa S. Holba A.
Lukács B. Roskó F. Szakmány
Gy. Tóth Sz. Hegyi A. Kabai S.
How
We Used NASA Lunar Sample Set in Making an Educational Atlas Series of
the Solar System Materials:
(1), (2) [#1100]
Our group compiled an Educational
Atlas Series of the Solar System (Planetary and Material Maps). 1) Lunar
and Asteroidal Evolution
(lunar samples and meteorites), 2) Planetary Surface Studies by Surveyor
and
Experimental University Lander
Hunveyor.
Email: (bercziszani(kukac)ludens.elte.hu)
Hargitai H. I.
New
Focuses on the Teaching of Planetology: Planetary Science at Middle Schools
of Hungary [#1211]
The education of Solar System
bodies many times follows the traditions, which does not include our new
knowledge. Now its place
should be in Geography instead of Physics. I give suggestions for a stronger
emphasis on moons and Cartographic
Atlases in education.
Email: hargitai(kukac)emc.elte.hu
Szilassi L. Karsai J. Pataki
T. Kabai S. Bérczi Sz.
How
Interactive Graphical Modeling Helps Space Science and Geometry Education
in Hungary [#1184]
We developed a space science/construction/geometry
curriculum: lessons, graphical designs of space form
construction/modeling, infolding/folding
out objects which is attractive by visualizing graphical projections,
movements outside/inside
objects.
Email: (bercziszani(kukac)ludens.elte.hu)